Dag 9: een dagje op CACHS en stroopwafels

8 februari 2018 - Lacombe, Canada

8 februari

Dag 9 alweer.. wat heb ik heerlijk geslapen vannacht 😍 Het duurde even voordat ik sliep, maar toen ik sliep, sliep ik dieper dan ooit. Ik werd moe wakker, doordat ik zo diep had geslapen.. maar dat was niet erg! Vanavond ga ik vroeg naar bed.

Ik moest een beetje opschieten, omdat ik te lang in bed was blijven liggen. Helaas hadden we geen sneeuwvrij.. Ik ontbeet snel en toen gingen we op pad. Het sneeuwde hard buiten en er was zo’n tien cm sneeuw gevallen ’s nachts, dus al ons sneeuwschuifwerk kon weer opnieuw gedaan worden. Omdat het de hele dag nog zou blijven sneeuwen, besloten we het na school te doen.

Om 8.30 AM was er - zoals iedere dag - een gebedsopening in de docentenkamer. Het leerlingenboek wordt er dan bij gehaald, er wordt gekeken welke leerlingen afwezig zijn en daar wordt voor gebeden. Buiten sneeuwde het ondertussen hard door..

Ik maakte snel mijn Nederlandse presentatie af, want om 10:30 AM zou die starten. Ik werkte hard door met voor mijn neus Canadese donuts. ‘Als je echt iets Canadees wilt eten, moet je dit eten’, zei de directeur. ‘Ze zijn niet lekker, en helemaal niet zo lekker als die in Nederland, maar toch’. Ik heb een halve geproefd – ze zijn inderdaad niet zo lekker als de Hollandse.

Om 10.30 AM was het zover.. mijn presentatie, gevolgd door mijn tweede les. De stroopwafel en het snoep stonden klaar en de 29 leerlingen kwamen binnen. Ik sloot alles aan en stond klaar, maar de docent wilde eerst nog even bidden. Hij bad voor de ‘olympics’, voor de leerlingen en voor mij. ‘Let here be a blessing to us and let us be a blessing to here’, bad hij. Toen begon ik. De planning was om in totaal 30 minuten bezig te zijn.. het werd een heel uur. Ik vertelde over het weer in Nederland (voor alle 4 seizoenen hetzelfde plaatje van regen), ik vertelde over onze kerk, ik liet foto’s van Fransje zien en de aflevering van Boer zoekt Vrouw.. en toen bleek dat een van de leerlingen dat seizoen ook had gekeken. Met haar zus. Ze spreekt goed Nederlands en had mij dus al op de televisie gezien 😂

Ik vertelde over het huidige weer in Nederland en ‘that the whole country is panicking’, maar dat ‘Nederlanders niet weten wat sneeuw is’ 😎

De leerlingen genoten van de stroopwafels en het snoep (al lieten ze de drop liggen), moesten zo nu en dan hard lachen om de dingen van Nederland en deden fanatiek mee met de les Nederlands. Het was geweldig. Ik leerde ze alle persoonlijke voornaamwoorden met het werkwoord ‘zijn’, en een willekeurig woord. Zo bedacht er eentje ‘jij bent zo gek als een deur’; ze hebben het de hele les geroepen. Niet naar mij hoor 😂

Aan het einde van de les speelden we galgje. ‘Jij eet een stroopwafel’, was de zin. Ze raadden het bijzonder snel.. was mijn les blijkbaar toch niet voor niets.

Toen ik klaar was, werd er voor me geklapt en al de kinderen bedankten me. Ze hadden het heel erg leuk gevonden.. zij niet alleen, ik ook. Ik vertelde over de scholen in Nederland en dat ze hier echt engeltjes waren.. dat vonden ze wel leuk om te horen.

Na mijn les bracht ik alle stroopwafels en de overgebleven snoepjes naar de docentenkamer. Ik werd bijna omhelsd, zo blij waren ze er mee. ‘Stroopwafels!’, riepen ze met een Canadees accent. ‘Give me one! Oooh, Rose, you’re the best’. ‘I know’, zei ik dan maar.

Na school zijn we naar huis gegaan, waar de sneeuw nog op ons wachtte.. helaas nog steeds geen ‘sneeuwpopsneeuw’. We hebben alles opgeveegd en zijn denk ik een half uur bezig geweest. Charissa ging daarna snowshoeĂ«n, maar ik bleef thuis. Ik wilde al mijn dingen snel gedaan hebben, om vanavond vroeg naar bed te kunnen. Ik maakte de laatste voorbereidingen voor ‘the assembly’ af.. en toen vond ik het perfecte filmpje om te laten zien. ‘Falling plates’. Ik hoorde vandaag dat het in Canada niet gebruikelijk is om mentoren te hebben op school.. er wordt niet zo gepraat over de gevoelens van de leerlingen. Blijkbaar lopen er toch veel leerlingen op CACHS rond met depressies of suĂŻcidale neigingen.. hoorde ik vandaag.

Ik hoop van harte dat, al is het maar in het leven van één leerling, mijn verhaal inclusief het filmpje morgen verandering mag brengen. Ik hoop dat God me morgen de juiste dingen zal laten zeggen.

Charisma kookte heerlijke tomatensoep met allemaal ingrediënten die je er in moest doen. Na het eten gingen we naar de woonkamer om te bidden en Bijbel te lezen. Daarna heb ik even rustig aan gedaan.. ben nog de hottub in gegaan, met mijn muts op tegen het bevriezen van mijn hoofd.. het hielp niet echt, want toen ik er uit kwam, waren mijn wangen helemaal rood.

Het was een lekker dagje. Ik vind het aan de ene kant jammer dat mijn tijd bij dit gezin bijna voorbij is, maar ik kijk ook uit naar de nieuwe plek. Twee weken op een boerderij in de middle of nowhere.. ik moet daar haast wel volledig tot rust kunnen komen!

1. Monique Burger:
    9 februari 2018
    Wat fijn dat je nu heerlijk geslapen hebt... En wat een mooie dag op het CACHS.
    Ik hoop en bid dat jij morgen verschil mag maken voor de jongeren op school, en de docenten.
    Al is het er maar 1.
    Ik was er destijds zo een! ik ben die leerkracht (inclusief naam) nooit meer vergeten en had ruim 35 jaar later nog een prachtige ontmoeting, waar jij bij mocht zijn.

Een heel gezegende dag straks!
    Keep up the good work!
    Hug, mummy