Dag 19: een halve dag naar de kerk en Nederlandse nasi

18 februari 2018 - Lacombe, Canada

18 februari

Een korte blog vandaag.. Ik heb ook niet zoveel gedaan.

Toen ik vanochtend wakker werd, was ik echt niet lekker. Ik ben nog een half uur blijven liggen om daarna toch maar snel te douchen.. ik had geen zin om de hele dag binnen te zitten, dus ik besloot om wel mee te gaan naar de kerk.

Om 9:30 AM vertrokken we naar de kerk. Het was best koud buiten, maar ik kon mijn handschoenen nergens vinden.. toen we de kerk in kwamen, zat het helemaal vol, in tegenstelling tot vorige week. Later begreep ik waarom – het was avondmaal vandaag. Voorin de kerk stonden immens veel cupjes met druivensap en er waren heel veel stukjes brood. Eerlijk gezegd had ik niet echt behoefte aan het nemen van dit avondmaal. Niet om het avondmaal zelf, maar omdat mijn maag heel erg van streek was. Misschien had ik gisteren iets verkeerds gegeten? Ik kon het me niet herinneren… Ik vroeg of we allemaal naar voren moesten komen, maar Veronica vertelde dat het naar ons toe zou worden gebracht.

De dienst begon. In Canadese kerken is het de gewoonte om elkaar te moeten groeten na het gebed. Er wordt dan ‘opgedragen’ om de kerk door te lopen en elkaar een goedemorgen te wensen. Nou heb ik daar dus niet heel veel mee.. maar goed, ik deed het wel. Wat dat betreft mis ik de kerk waar ik heen ga wel 😂 ook moet je een gebed mee zeggen. Op het scherm verschijnt dan een gebed, waarin je zegt dat je zondig bent, het niet zo bedoelt, etc. Iedere week.

De dienst was best mooi, het was vandaag voor het eerst dat ik de preek ook begreep. Ze vertelde over de verloren zoon.. hoe de vader zijn jongste zoon weer in alle liefde ontving, ondanks alles wat hij had gedaan. Dat zijn oudste zoon boos was, omdat hij nooit een feest heeft gehad, als dank voor wat hij allemaal voor zijn vader deed.

Na de kerk was er een grote bijeenkomst. Dit weekend is ‘familie weekend’ in Canada. Dat is ook waarom er gisteren een ski trip was naar Lake Louise en waarom CACHS morgen vrij is. Op een groot,  bevroren meer was er een groot vuur waar je hotdogs kon eten. Eerst gingen we op bezoek bij hun kleinzoon.. een beetje ongemakkelijk, maar een heel schattig jochie. Gisteren geboren en hij deed helemaal niks.. behalve grumpy kijken 😂

Daarna gingen we naar het meer. Het kampvuur was al klaargemaakt.. het was erg koud, dus het vuur was wel lekker. Het enige wat ze hadden waren hotdogs. Ik wilde toch wat eten, maar bij 1 hotdog heb ik het ook gelaten. Je moest ze zelf braden op het vuur, dat was wel erg leuk. Verder op het meer waren ze aan het ijsvissen. Ik had dat wel willen doen, maar we bleven niet zo lang. Daarnaast had ik het heel erg koud, dus ik wilde ook wel terug naar het huis..

Toen we daar terug waren, heb ik anderhalf uur op bed gelegen. Toen ik weer naar beneden ging, voelde ik me al wat beter. Op de tv stond een film aan over de Japanse oorlog. Tot het eten heb ik die mee gekeken. Daarna aten we nasi.. een nasi die ik wél echt heel erg lekker vond. Ik zal hem thuis wel eens maken, mams 😂 hij was gemaakt met een Nederlandse nasi mix 😂 er kwam een nichtje eten van mijn leeftijd. Halverwege de maaltijd kwamen er twee andere mensen binnenzetten. Ze kwamen schaatsen halen en werden direct uitgenodigd aan tafel.. Ik denk dat dat toch iets is dat je in Nederland minder snel ziet.

Na het eten heb ik niet veel meer gedaan. Ik heb een beetje gerelaxt en naar the Olympics gekeken. Gelukkig is het al een stuk gezelliger dan vorige week. Ik hoop dat ik de komende vier dagen nog leuke dingen te doen heb, maar dat ga ik vanzelf zien. Ik doe mijn best om nog wol te zoeken..

Vanavond een beetje vroeg slapen en dan hopen dat ik me morgen weer helemaal fit voel 😃

1. Marja vd Boomgaard:
    19 februari 2018
    Wel relaxed dat de sfeer nu gezellig is. Ik hoop dat je nog een fijne week hebt, waarin je leuke herinneringen kunt maken. Succes ermee en veel plezier.
  2. Monique Burger:
    19 februari 2018
    Wat jammer van je maag en het ijsvissen
    Maar wat fijn dat je het gezelliger hebt dan verleden week.
    Ik hoop dat je de komende dagen toch nog leuke dingen kunt gaan doen..
    Big hug from mummy in Sweeterlake.